Menu Close

Használt autók és fékjavítás: mire érdemes figyelni?

Nem szükséges a fékjavítás, mert…

A fékberendezés összetett rendszer, számtalan alkatrészből áll, így a meghibásodási lehetőségek sora is hosszú. A fékjavítás így egy összetett folyamat, amely azonban kiemelten fontos az autó biztonsága szempontjából. A modern gyártás és tervezés lehetővé teszi, hogy úgy alakítsák ki az alkatrészeket és pakolják össze a rendszert, hogy a hibás alkatrészek ne tegyék teljesen működésképtelenné az egész művet. Ennek köszönhetően a fékcső szakadás és a fékolaj elfolyása után is lassítható marad az autó. A fékrendszer legkényesebb részei a kopó alkatrészek, amelyek rendszeres karbantartást igényelnek. Emellett a fékolajat is bizonyos időközönként ellenőriztetni kell. Ez továbbítja a vezető izomerejét a rendszerbe. Ha az olajutántöltés rendszeressé válik, mindenképp ellenőriztetni kell a féket. Ez egy viszonylag könnyedén orvosolható baj. 

A fék állapota nagyon fontos. Használt autó vásárlásánál felületes képet kaphatunk az állapotáról, de ahhoz, hogy készpénznek vegyük azt, hogy a fékek rendben vannak, a teszt vezetés édes kevés. Sőt, sokan azt mondják, hogy még a fékcseréről kiállított számlában sem érdemes vakon megbízni. A helyzet az, hogy a fék több olyan alkatrészből áll, amelyeket rendszeresen karban kell tartani és a fékbetét csak egy dolog, ami a fékjavítás során felmerül. Ott van még a féktárcsa is, amelynek állapota legalább olyan fontos, mint a betété. Annak állapotának kiderítéséhez azonban alaposabb vizsgálatra van szükség néhány fékezésnél a tesztvezetés során. Milyen tünetei vannak a kopott alkatrészeknek? Erről is lesz szó.

Mikor esedékes a fékjavítás?

Ha már megvásároltuk az autót, nincs visszaút. Minden vele járó problémát nekünk kell megoldanunk. Ha még nem, akkor mérlegeljük a dolgokat, ha azt tapasztaljuk, hogy az autó különösen viselkedik. Fékjavításra lesz szükség, ha olyan egyértelmű jeleket tapasztalunk, mint a fékpedál megnyomásakor érezhető dobolás, remegés vagy a zúgó, csiszatoló hang lassításkor. A féktárcsák kopása is megállapítható, mert egy jól működő féken a tárcsák felülete fényes, nem kékesre égett, kopásuk egyenletes és a fékbetétek vagy az alájuk szoruló szennyeződések nem vájhatnak mély barázdákat a tárcsákba. Legegyszerűbb az, ha a tárcsák külső és belső vállát ellenőrizzük (a peremet). A féktárcsák vállmérete maximum 1.5-2mm.

Szakszerű fékjavítás még nem feltétlenül szükséges a csikorgó hang hallatán, de mivel fékekről van szó, érdemes ellenőriztetni. A kopottságon kívül a hang utalhat arra is, hogy fékpor került a rendszerbe, vagy eleve jár némi hanggal a használata. Amennyiben ez zavaró a következő fékjavítás során kérhetünk rá speciális fóliát.

Az autó vezetése során tapasztalt tünetek segítenek a probléma azonosításában is. A kormánykerék remegését fékrezonancia okozza. Ez akkor jön létre, amikor a fékbetét a tárcsához ér. Oka lehet a tárcsák méretének különbözősége, esetleg a tárcsák túlmelegedése miatti görbület. A tárcsák cseréje általában megoldja a problémát. Cserére, esetleg a féknyereg javítására van szükség, ha kellemetlen, magas hangokat tapasztalunk fékezéskor. Ez kopottságra utal, sérült vagy teljesen hiányzó betétlemezre, vagy arra, hogy ragad a féknyereg.

Használt autók fékjavítása során szokott előfordulni az, hogy eladás előtt a tulajdonos spórolni szeretne, ezért a vadonatúj fékbetétek mellett a féktárcsa cseréjét már nem kéri. A féktárcsa ezekben az esetekben már annyira elhasználódhatott, hogy csak az azonnali cserének van értelme, ráadásul ez a betétek cseréjére is értendő, hiszen a túlkopott alkatrész azokat is tönkre tehette.

Ha fékjavítás, akkor párban

A fékrendszer kopó alkatrészeit a gyári előírásoknak megfelelően kell ellenőriztetni. Ahogy a lengéscsillapítók esetében, úgy a fékeknél is hatványozottan igaz, hogy mindig csak párban cseréljék őket a fékjavítás alatt. Ez a tárcsákra és a betétekre is egyaránt vonatkozik. Az eltérő méretek tüneteket produkálhatnak és károsítják a többi alkatrészt is. Ez alapján egy féktárcsához fékbetét-garnitúra szükséges, s így a betétek élettartalma a fele a tárcsáénál.

Milyen gyakran szükséges a fékjavítás?

A fékrendszer kopó alkatrészeinek élettartalma abszolút a tulajdonos vezetési stílusától és az autó használatának módjától függ. Ráadásul az első fékeket általában több terhelés éri, így úgy tűnhet ott előbb esedékes a fékjavítás. Hosszú távokat megtéve, kevés fékezéssel az első féktárcsák elgurulhatnak 100-120 ezer, a hátsók akár 150-170 ezer kilométert is. Tisztán városi használattal, a motorféket sokszor a kuplungpedál kinyomásával hatástalanítva, akár 20-25 ezer kilométer után cserére szorulhat a fékbetét és 40.000 kilométer körül pedig a féktárcsa is. Az automata váltós autók pedig gyakoribb ellenőrzésre szorulnak hagyományos társaikénál.